Het Amerikaanse telecomconcern AT&T breidt uit in Mexico. Het bedrijf telt 2,5 miljard dollar (ruim 2 miljard euro) neer voor branchegenoot Grupo Iusacell, een concurrent van het bekende América Móvil van multimiljardair Carlos Slim. Dat heeft AT&T bekend gemaakt.
Onlangs kochten de Amerikanen al de grote satelliet-tv-exploitant DirectTV, een zet die AT&T dichter bij Grupo Televisa bracht. Dat is een andere belangrijke rivaal van het telecomimperium van Slim. DirectTV en Grupo Televisa zijn samen aandeelhouder van mediabedrijf Sky México.
AT&T had eerder dit jaar nog een belang in América Móvil, maar verkocht dit enkele maanden terug om de concurrentie op de Mexicaanse telecommarkt te kunnen aangaan. De overname van Grupo Iusacell levert AT&T nu zo’n 8,6 miljoen nieuwe mobiele klanten op. Daarmee is de onderneming goed voor 8 procent van markt voor draadloze telefonie.
América Móvil domineert nog altijd met een aandeel van 70 procent, maar toezichthouders dwingen de gigant activiteiten af te stoten vanwege een te grote marktoverwicht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl